Veelgestelde vragen (FAQ)

Gebruiksgemak

Veelgestelde vragen

We maken alles graag zo duidelijk mogelijk, toch kan het voorkomen dat u niet meteen vindt waarnaar u op zoek bent. Hopelijk vindt u uw antwoord op deze pagina. Toch niets gevonden? Neem dan contact met ons op.

Administratie

MIJN GEGEVENS

Hoe kan ik mijn contactgegevens wijzigen?

Contactgegevens kun je wijzigen binnen het persoonlijk klantportaal. Ga naar mijn dossier om in te loggen.

Waar kan ik mijn IBAN wijzigen?

IBAN wijzigen kan binnen het persoonlijk klantportaal. Ga naar mijn dossier om in te loggen.

Hoe wijzig ik mijn telefoonnummer?

Je telefoonnummer kun je wijzigen binnen het persoonlijk klantportaal. Ga naar mijn dossier om in te loggen.

MIJN METERSTANDEN

Waar staat het meternummer of het S/N nummer?

Het meternummer, serienummer of S/N nummer bestaat uit 8 cijfers en is uniek voor ieder perceel. De energiemeter bevindt zich fysiek in de DRIES-box in de berging in de woning, linksbovenaan.
Zowel op de Leveringsovereenkomst alsmede op het Verhuisformulier wordt gevraagd om het meternummer behorende bij het perceel.

Kan ik zelf mijn meterstanden doorgeven?

Je hoeft je meterstanden niet aan ons door te geven. Op peildatum kunnen wij de energiemeter op afstand digitaal uitlezen.

NB - Alléén de beginstand bij inhuizing t.b.v. de Leveringsovereenkomst en de eindstand bij uithuizing t.b.v. het Verhuisformulier dienen op datum ondertekend en aangeleverd te worden. Meer informatie en de formulieren vind je in de voorwaarden.

Waar kan ik mijn meterstanden inzien?

Je kunt de meterstanden digitaal inzien binnen het persoonlijk klantportaal. Hier kun je per maand de standen en je verbruik raadplegen. Via mijn dossier kun je inloggen.
Daarnaast blijft het mogelijk om het verbruik fysiek uit te lezen via de energiemeter in de DRIES-box.

MIJN VERBRUIK

Hoe weet ik of mijn verbruik niet te hoog is?

Wij vinden het belangrijk dat je niet onverwacht voor verrassingen komt te staan. Wij zullen daarom je verbruik goed in de gaten houden en waarschuwen als wij afwijkingen constateren. Ook kun je binnen het persoonlijk klantportaal je verbruik per maand inzien. Ga naar mijn dossier om in te loggen.

Kan ik de levering van koude opzeggen en zo besparen op de energiekosten?

Nee.
Het is niet mogelijk om delen van het geleverde op te zeggen om zo een kostenbesparing te realiseren. Zowel de levering van warmte, koude als warm water en de bijbehorende kosten is een consequentie van uw keuze voor het huren/kopen in Aan het IJ Amsterdam.

NB - Als particulier betaal je voor de woning geen kosten voor het verbruik van koude, alleen het vastrecht. De zakelijke verbruikers (units) betalen wel het verbruik koude.

Op de verbruiksmeter van de DRIES-box staat een vreemde code vermeld. Wat kan ik doen?
De energiemeter voor het verbruik bevindt zich links bovenaan de DRIES-box in de berging van je woning. • Druk een aantal maal op de bedienknop en controleer of de weergave weer normaal is. • Blijft de vreemde code zichtbaar dan kan er sprake zijn van een storing in de meter. Warm Aan het IJ leest de meters op afstand uit. Waarschijnlijk zijn wij al op de hoogte van deze storing. De eerste maand hoef je nog niets te doen maar is er in deze periode nog geen contact met je opgenomen: Onder het item info voor gebruik vind je nadere informatie over het gebruik van de energiemeter van de DRIES-box. Staat het antwoord hier niet tussen, stuur dan je vraag bij voorkeur met een e-mail aan info@WarmAan het IJ.nl of bel ons servicenummer +31 (0)85 0043018 (keuzenummer 3).

Financieel

MIJN BETALINGEN

Waar kan ik mijn betalingen inzien?

Binnen het persoonlijk klantportaal kunt je je betalingen inzien.

Hier kun je inloggen in mijn dossier.

Ik kan de herinnering niet op tijd betalen. Wat nu?

Wij begrijpen dat dit kan voorkomen. In dit geval vragen wij om contact met ons op te nemen via email factuur@WarmAan het IJ.nl of telefoonnummer +31 (0)85 06 55 360 (keuze 2). Samen kijken we naar een oplossing.

MIJN VOORSCHOT

Hoe is mijn voorschot opgebouwd?

Het voorschot is opgebouwd uit twee onderdelen:
- Vaste kosten (vastrecht);
- Variabele kosten (verbruik).

De variabele kosten is het geschatte verbruik. Dit is afhankelijk van een aantal factoren:
- Gezinssamenstelling
- Oppervlakte woning
- Buitentemperatuur ( bij zachte winter minder verbruik)

Onder tarieven 2017 ziet u een specificatie van het voorschot en een tabel met voorbeelden ter indicatie.

Kan ik mijn voorschot bedrag wijzigen?
Je kunt je voorschot bedrag wijzigen binnen het persoonlijk klantportaal. Ga naar mijn dossier om in te loggen. Wij kunnen ons voorstellen dat je een persoonlijk advies wilt. In dat geval kun je contact opnemen met ons team financiële zaken, via email factuur@WarmAan het IJ.nl of telefoonnummer +31 (0)85 0043018 (keuze 2).

MIJN JAARNOTA

Wanneer ontvang ik de jaarnota?

De jaarnota wordt in het eerste kwartaal van ieder jaar voor je opgemaakt. Vóór de maand april ontvang je deze van ons.

Technisch

COMFORTPROBLEMEN

Mijn woning wordt niet warm en/of niet koel. Wat kan ik doen?
• Vraag of de buren een vergelijkbaar probleem hebben. Is dit het geval? Dan is er mogelijk sprake van een tijdelijke storing / beperking in de levering. • Controleer of alle afsluiters onder de DRIES-box geopend zijn. In de pagina info voor gebruik kun je lezen hoe je dit moet doen. • Controleer op de verbruiksmeter of er een volumestroom aanwezig is en controleer de aanvoertemperatuur (deze dient bij warmtelevering > 30oº C te zijn). In de pagina info voor gebruik kunt u lezen hoe u dit kunt controleren. Raadpleeg hiervoor de aansluitvoorwaarden om te kunnen bepalen of er warmte of koude geleverd moet worden en welke temperaturen ongeveer geleverd zouden moeten worden. • Heb je met bovenstaande controles geen vreemde zaken geconstateerd? Dan zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de binneninstallatie.

De binneninstallatie veroorzaakt dit probleem.

Dan valt uw vraag niet onder onze verantwoordelijkheid van Warm Aan het IJ en/of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem. In dit geval dien je de instructies op te volgen die je van je verhuurder/verkoper hebt gekregen. Of diens verstrekte handleiding of site raadplegen, contact opnemen met je eigen installateur of met de dienstverlener/installateur van je verhuurder.

In andere gevallen

Bel +31 (0)85 0043018 (keuzenummer 1) Heeft je storing of technische melding geen spoed? Dan kun je het beste een e-mail sturen naar service@WarmAan het IJ.nl.
Wat kan ik doen? Het kraanwater wordt niet warm.

Controleer meerdere tappunten zoals de douche/badkraan maar ook de keukenkraan. De thermostatische bad- of douchekraan kan het probleem veroorzaken. Is het probleem niet aanwezig op alle tappunten?
Er lijkt een probleem in de binneninstallatie.

Je vraag valt niet onder onze verantwoordelijkheid van Warm Aan het IJ en/of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem. In dit geval dient u de instructies op te volgen die je van je verhuurder/verkoper hebt gekregen. Of diens verstrekte handleiding of site raadplegen, contact opnemen met je eigen installateur of met de dienstverlener/installateur van je verhuurder.

Indien bovenstaande niet van toepassing:

  • Vraag of de buren ook een vergelijkbaar probleem hebben. Is dit het geval? Dan is er mogelijk sprake van een tijdelijke storing / beperking in de levering en lost het probleem zich vanzelf binnen een aantal uur op.
  • Is het probleem niet binnen een aantal uren vanzelf opgelost?

Bel +31 (0)85 0043018 (keuzenummer 1)
Heeft je storing of technische melding geen spoed? Dan kun je het beste een e-mail sturen naar service@WarmAan het IJ.nl.

Er is geen warm water en ook geen koud drinkwater. Wat kan ik doen?

- Vraag of de buren ook een vergelijkbaar probleem hebben.
- Er lijkt een probleem met de drinkwaterlevering.
- Waternet is het waterbedrijf dat verantwoordelijk is voor het water van de gemeente Amsterdam en een groot deel van de provincie Noord-Holland. Bel 0900 9394 en/of kijk op www.waternet.nl.
Je vraag valt niet onder onze verantwoordelijkheid van Warm Aan het IJ en/of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem.

Er is geen/weinig warm water, maar wel koud drinkwater. Wat moet ik doen?

Controleer of de twee kranen (witte en koperkleurige zoals zichtbaar op afbeelding) volledig geopend zijn (linksom draaien).

Geen resultaat:
Bel +31 (0)85 0043018 (keuzenummer 1)
Heeft je storing of technische melding geen spoed? Dan kun je het beste een e-mail sturen naar service@WarmAan het IJ.nl.

Er zijn problemen met het regelen van de temperatuur in (vertrekken van) mijn woning.

De binneninstallatie veroorzaakt dit probleem.

Je storing of vraag valt daarom niet onder de verantwoordelijkheid van Warm Aan het IJ of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem.
Heb je twijfels en heeft de storing of technische melding geen spoed? Stuur dan een e-mail sturen naar info@WarmAan het IJ.nl.
Bij spoed of vocht aan het bovenste deel van de DRIES-box bel: +31 (0)85 0043018 (keuzenummer 3)

VOCHT / WATER

Er ontstaat vocht aan of in de DRIES-box.

Vocht kan ontstaan vanaf de aansluitleidingen die zich in het middelste deel van de DRIES-box bevinden. Vocht kan vanaf hier ook in leidingen verderop in de berging en/of woning ontstaan.

Je storing of vraag valt daarom niet onder onze verantwoordelijkheid of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem. De lekkage is onstaan ná de afsluitkranen van de DRIES-box. Dan is er een probleem ergens in de binneninstallatie. In dit geval dien je de instructies op te volgen die je van je verhuurder/verkoper hebt gekregen. Of diens verstrekte handleiding of site raadplegen, contact opnemen met je eigen installateur of met de dienstverlener/installateur van je verhuurder.

Uw storing of vraag valt daarom niet onder onze verantwoordelijkheid van Warm Aan het IJ of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem.
Heb je twijfels en heeft de storing of technische melding geen spoed? Stuur dan een e-mail naar service@WarmAan het IJ.nl.
Bij spoed of vocht aan het bovenste deel van de DRIES-box bel: +31 (0)85 06 55 360 (keuzenummer 1)

Er is een lekkage van water. Binnen enkele minuten is er een plas water zichtbaar en/of het water spuit uit een leiding, vloer of wand.

Ga voorzichtig te werk want het water kan heet zijn!

Open het middelste paneel van de DRIES-box.
Je ziet 6 aansluitleidingen met 3 rode en 3 blauwe aan- & uitschakelaars waarvan de leidingen geïsoleerd zijn in het zwart.
De 4 primaire leidingen behoren tot het eigendom van Warm Aan het IJ.
Alles ná de 2 secundaire leidingen wordt de binneninstallatie genoemd.
Onderaan zien

De 3 rode zijn aanvoerleidingen, de 2 blauwe zijn afvoerleidingen.

Je storing of vraag valt daarom niet onder onze verantwoordelijkheid of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem. De lekkage is onstaan ná de afsluitkranen van de DRIES-box. Dan is er een probleem ergens in de binneninstallatie. In dit geval dien je de instructies op te volgen die je van je verhuurder/verkoper hebt gekregen. Of diens verstrekte handleiding of site raadplegen, contact opnemen met je eigen installateur of met de dienstverlener/installateur van je verhuurder.

Neemt de water lekkage niet aanzienlijk af, na het afsluiten van de aansluitleidingen?

Sluit de koud watertoevoer van de drinkwatermeter in de woning. Deze drinkwatermeter in de meterkast of andere locatie verstrekt door de woningeigenaar/verkopende partij.

Water lekkage die ontstaan na ná de afsluitkranen van de DRIES-box betekent een probleem ergens in uw binneninstallatie.In dit geval dien je de instructies op te volgen die je van je verhuurder/verkoper hebt gekregen. Of diens verstrekte handleiding of tsite raadplegen, contact opnemen met je eigen installateur of met de dienstverlener/installateur van je verhuurder.

Er is een probleem in de binneninstallatie.

Je storing of vraag valt daarom niet onder onze verantwoordelijkheid of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem.
Heb je twijfels en heeft je storing of technische melding geen spoed? Stuur dan een e-mail sturen naar service@WarmAan het IJ.nl.
Bij spoed of vocht aan het bovenste deel van de DRIES-box bel: +31 (0)85 06 55 360 (keuzenummer 1)

De lekkage is het gevolg van eigen werkzaamheden. Bijvoorbeeld boren/spijkeren in vloeren of wanden.

Er is een probleem in de binneninstallatie.

Je vraag valt niet onder onze verantwoordelijkheid van Warm Aan het IJ en/of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem.
In dit geval dien je de instructies op te volgen die je van je verhuurder/verkoper hebt gekregen. Of diens verstrekte handleiding of tsite raadplegen, contact opnemen met je eigen installateur of met de dienstverlener/installateur van je verhuurder.

REUK / ROOK / VUUR

Er komt rook uit de DRIES-box en/of een sterke verbrande/ schroei geur

Bel +31 (0)85 0043018 (keuzenummer 1)
Heeft uw storing of technische melding geen spoed? Dan kunt u het beste een e-mail sturen naar service@WarmAan het IJ.nl.

Komt de rook en/of sterke brand-/schroeigeur uit de componenten onder of naast de DRIES-box of op een locatie ergens anders binnen uw woning?

Dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem in de binneninstallatie.

Warm Aan het IJ kan uw storing of vraag niet oplossen of beantwoorden. Het probleem valt namelijk niet onder onze verantwoordelijkheid of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem. U moet in dit geval de instructies opvolgen die u van uw verhuurder/verkoper heeft gekregen. Of diens verstrekte handleiding of internetsite raadplegen en/of bijvoorbeeld contact opnemen met uw eigen installateur of met de dienstverlener/installateur van uw verhuurder.

Er hangt een afvoer/riool lucht bij de DRIES-box.

Stuur uw melding via e-mail aan info@WarmAan het IJ.nl of bel ons servicenummer +31 (0)85 0043018 (keuzenummer 3).

TOCHT / LUCHT / GEVOEL

Er zijn koude stromingen en/of tochtverschijnselen in mijn woning

De binneninstallatie en/of omgevingsfactoren veroorzaakt dit probleem.

De storing of vraag valt daarom niet onder onze verantwoordelijkheid of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem.
Heb je twijfels en heeft de storing of technische melding geen spoed? Stuur dan een e-mail sturen naar info@WarmAan het IJ.nl.
Bij spoed of vocht aan het bovenste deel van de DRIES-box bel: +31 (0)85 0043018 (keuzenummer 3)

GELUID / LAWAAI

De DRIES-box zelf maakt een geluid.

Het is gebruikelijk dat de DRIES-box een licht sissend geluid geeft. Het doorstromende water veroorzaakt dit geluid.

Wordt het geluid ineens veel harder?
> Heeft de storing of technische melding geen spoed? Dan kun je het beste een e-mail sturen naar service@WarmAan het IJ.nl.
(Voor deze niet-urgente storing zal na de melding onze servicemonteur een afspraak met u maken.)

Is het geluid zo luid dat het overlast veroorzaakt voor u en uw omgeving? U kunt er bijvoorbeeld niet meer van slapen of uw buren horen het?

Bel +31 (0)85 0043018(keuzenummer 1). Dit is een urgente storing en onze servicemonteur komt zo spoedig mogelijk.

Heeft de storing of technische melding geen spoed? Dan kun je het beste een e-mail sturen naar service@WarmAan het IJ.nl.

Er klinkt een borrelend geluid onderin de DRIES-box, bij de verdeler vloerverwarming.

Je moet de binneninstallatie ontluchten.

De binneninstallatie is je eigendom. Warm Aan het IJ kan je storing klacht of vraag niet oplossen of beantwoorden. Het probleem valt namelijk niet onder onze verantwoordelijkheid of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem. Je moet in dit geval de instructies opvolgen die je van de verhuurder/verkoper hebt gekregen. Of diens verstrekte handleiding of site raadplegen, contact opnemen met je eigen installateur of met de dienstverlener/installateur van je verhuurder.

In de omgeving van de DRIES-box klinkt een vreemd geluid

Probeer de exacte locatie van het geluid te achterhalen en/of te benaderen. In veel gevallen is de ventilatie-unit geplaatst naast de DRIES-box gesitueerd. De kans dat een ventilatie-unit opeens geluidsklachten geeft is groter dan dat dit door onze DRIES-box gebeurd.

Wij kunnen je storing klacht of vraag niet oplossen of beantwoorden. Het probleem valt namelijk niet onder onze verantwoordelijkheid of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem. Je moet in dit geval de instructies opvolgen die je van je verhuurder/verkoper hebt gekregen. Of diens verstrekte handleiding of site raadplegen, contact opnemen met uw eigen installateur of met de dienstverlener/installateur van uw verhuurder.

Er klinkt een klap of bonk bij het dichtdoen van een warmwaterkraan.

Uw binneninstallatie veroorzaakt dit probleem.

Wij kunnen je storing klacht of vraag niet oplossen of beantwoorden. Het probleem valt namelijk niet onder onze verantwoordelijkheid of onze producten of diensten veroorzaken niet het probleem. Je moet in dit geval de instructies opvolgen die je van je verhuurder/verkoper hebt gekregen. Of diens verstrekte handleiding of site raadplegen, contact opnemen met uw eigen installateur of met de dienstverlener/installateur van uw verhuurder.

Overig

Waar kan ik de INFOKAART van de DRIES-box teruglezen?

De INFOKAART van de DRIES-box kan je hier in pdf-formaat vinden.
Deze INFOKAART is bij oplevering gehangen aan de DRIES-box in de berging van uw woning.

  Download hier onze infokaart
  (English version)

Kan ik het warm water comfort aanpassen?

Ja.

Bij oplevering wordt er een verhoogd comfort warm water geleverd van 10 liter per minuut waarvoor u ook een comforttoeslag betaald.
Voor oplevering, voor het aangaan van een Leveringsovereenkomst met Warm Aan het IJ, kun je dit warm water comfort aanpassen naar 8 liter per minuut of naar 12 liter per minuut voor een eenmalig bedrag van € 54,- incl. BTW.
Na oplevering kan het warm water comfort ook aangepast worden waarbij de voorrijkosten en werkzaamheden voor aanpassing in rekening zullen worden gebracht.

Ik heb een opmerking over de wijze waarop een (telefonische) medewerker, servicemonteur of iemand anders van/namens Warm Aan het IJ is omgegaan met mijn vraag / storing.

Een vervelende ervaring is niet fijn. Wél leren wij graag van ervaringen die niet goed zijn gegaan. Heb je een klacht, dan help je door deze te delen met ons. Stuur je opmerking bij voorkeur met een e-mail aan info@WarmAan het IJ.nl of bel ons servicenummer +31 (0)85 0043018 (keuzenummer 3).

Mijn vraag of opmerking over het duurzame energiesysteem of de werkwijze van Warm Aan het IJ staat er niet tussen. Wat te doen?

Onder het item info voor gebruik vind je nadere informatie over het DRIES-concept. Ook op de website van DRIES vind je hier meer informatie over.

Staat het antwoord hier niet tussen, stuur dan je algemene vraag bij voorkeur met een e-mail aan info@WarmAan het IJ.nl of bel ons servicenummer +31 (0)85 0043018 (keuzenummer 3).